مولوی و مهارت های زندگی
انسان، همواره برای بهبود کیفیت زندگی و مقابله با مشکلات پیش روی خود و در نهایت رسیدن به کمال وجودیش که همانا هدف خلقت اوست، ناگزیر از به کار بستن مهارت هایی است تا او را در پیمودن این مسیر یاری کند.
عارفان مسلمان توانسته اند با گویاترین زبان به تبیین ژرفای وجود آدمی و نیازهای ثابت و متغیّر وی بپردازند. و این نتیجه ی تأثیرپذیری آن ها از اصول و مبانی تربیت دینی است . مولوی در زمره ی عارفان بزرگی است که نیازهای زیست فردی واجتماعی انسان را در قالب حکایات و تمثیل برای ایجاد و استمرار حیاتی سالم و طیّبه گوش زد کرده است.
شناخت خطّ سیر اندیشه های تعلیمی مولوی، بیان مهارت های زندگی به شیوه های مختلف در مثنوی از اهداف اصلی پژوهش حاضر محسوب می شود. در این پایان نامه جلوه های مهارت های زندگی در مثنوی معنوی شامل؛ مهارت های ارتباطی در روابط اجتماعی، مهارت های روابط بین فردی، مهارت های شناختی، مهارت های اجتماعی، مهارت های بهداشت، سلامت روان وجسم و هم چنین مهارت های معنوی و اخلاقی، به صورت تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه نشان می دهد که مولوی ضمن ترجیح دادن بعد روحی انسان بر بعد جسمی او، مهارت های بی شماری را جهت داشتن یک زندگی سالم و مفید در مثنوی ارائه می دهد؛ امّا بیشترین تأکید او بر مهارت های ارتباطی، اجتماعی و سلامت روان است و خطّ سیر فکری واحدی را در این زمینه دنبال می کند. هم چنین آراء این عارف انسان شناس مسلمان و پرورش یافته در قلمرو فرهنگ اسلامی و ایرانی در زمینه های بسیاری، نظیر تقویت مهارت ارتباط مؤثّر، روابط بین فردی، عزّت نفس، خودآگاهی و کنترل هیجانات منفی، شباهت های حیرت انگیزی با افکار روان شناسان انسان گرای معاصر دارد، که باز گویی آن ها می تواند در بهبود کیفیت زندگی افراد به کار آید.
منبع: مقالات دانشجویی
نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
مهارت های زندگی رفتارهایی هستند که برای آشنایی افراد با راه های درست معاشرت با خود، دیگران و افزایش توانایی های روانی، اجتماعی و دینی افراد متناسب با فرهنگ جامعه شان آموزش داده می شوند که در دنیای پیشرفته و پیچیده ی کنونی، چگونه زندگی نمایند تا آسیب پذیری کمتری داشته باشند و در رقابت های اجتماعی همیشه بازنده نباشند؛ چگونه خطرات را از خود دور سازند و در مورد توانمندی های خود به باورهای پایداری برسند.
بهترین زمان برای یادگیری این امور در سنین مدرسه میباشد.
طبقه بندی موضوعی
- پرسش مهر (۲۱)
- پرسش مهر 19 (۲۱)
- مهارت (۱۸)
- مهارت آموزی (۱۶)
- مهارت های زندگی (۱۸)
- زندگی (۱۷)
- مدرسه (۱۵)
- معلم (۵)
- دانش آموز (۱۵)
- کسب مهارت (۱۶)
- مهارت برتر (۴)
- شعر (۳)
- فیلم (۴)
- معرفی کتاب (۲)
- جوانان (۳)
- نظرسنجی (۱)
- پوستر (۱)
- حضرت مولانا (۳)
- فیدیبو (۱)
بایگانی
- اسفند ۱۳۹۷ (۱)
- بهمن ۱۳۹۷ (۲)
- دی ۱۳۹۷ (۵)
- آذر ۱۳۹۷ (۱۷)
- آبان ۱۳۹۷ (۲)
نويسندگان
- معصومه صباغی (27)
کلمات کلیدی
آخرين مطالب
-
-
مهارت های زندگی بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی
پنجشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۷ -
مهارت ارتباط موثر در کلام امیر علیهالسلام
چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ -
سازمان دانش آموزی و آموزش مهارت های کاربردی در زندگی
چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۷ -
دروسی که در مدارس تدریس نمی شوند
جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ -
دانلود کتاب مدارس هوشمند و مهارت های زندگی
جمعه ۲۱ دی ۱۳۹۷ -
ویدِِیوی مهارت نه گفتن
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ -
شرکت در نظرسنجی
يكشنبه ۲ دی ۱۳۹۷ -
مدرسه ای با تکلیف مهارت محور
سه شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۷ -
معرفی کتاب
جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷
محبوب ترين ها
-
۲۴۷ -
۲۰۸ -
۲۶۶ -
۲۵۴ -
۲۵۳ -
۲۵۸ -
۱۸۵ -
۲۳۳ -
۱۷۰ -
۱۹۹
پربازديدها
-
۳۳۰ -
۳۴۳ -
۳۱۰ -
۲۵۹ -
۲۵۳ -
۲۵۸ -
۲۵۴ -
۲۶۶ -
۲۴۷ -
۲۳۳