۰

مهارت دوست‌یابی در قابوس نامه

    عنصرالمعالی که از شاهزادگان خاندان زیاری در قرن پنجم هجری است، این کتاب را برای پسرش گیلانشاه نوشته تا تجربیات و دانسته های خویش را در موضوعات گوناگون مورد نیاز به وی منتقل نماید.

    از چهل و چهار باب قابوس نامه یازده باب با عبارت« بدان ای پسر» آغاز شده است. داستان ها و حکایت هایی که در قابوس نامه به کار رفته اند، بسیار ساده و معمولا به صورت کوتاه بیان شده است که نویسنده ابتدا پندی می دهد که معمولا برگرفته از قرآن و حدیث و آموزه های دینی و هنجارهای پذیرفته شده در جامعه آن روز است.

    عنصرالمعالی درباره ی مهارت دوست یابی و نگهداری دوستان می گوید: «بدان ای پسر که مردم تا زنده باشند ناگزیر باشد از دوستان، که مرد بی برادر به که بی دوستان. پس اگر اندیشه کنی از کار دوستان نثار داشتن و هدیه فرستادن و مردمی کردن، زیرا که هر که از دوستان بیندیشد دوستان نیز از وی بیندیشند.

    دوست نو همی طلب و دوست کهن را بر جای همی دار، تا همیشه بسیار دوست باشی و گفته اند: دوست نیک گنج بزرگ است. دیگر اندیشه کن از مردمان که با به راه دوستی روند و هم دوست باشند با ایشان و با ایشان نیکویی و سازگاری کن و به هر نیک و بدی با وی متفق باشی تا چون از تو مردمی یابند دوست یکدل تو گردند و بترس از دوستی که دشمن ترا دوست دارد که باشد که دوستی او از دوستی تو بیشتر باشد.»(عنصرالمعالی، 1347 :100)

     و نیز درباره ی استقلال میان دوستان می گوید: «و بر اعتماد دوستان از خود غافل مباش که اگر هزار دوست بود تو را از تو دوست تر کسی نبود.»(همان :102)

    و در باب دهم به اهمّیت برنامه ریزی و اغتنام فرصت می پردازد و می گوید:« خردمندان و بزرگان هرکاری را از آن  خود وقتی دارند، بیست و چهار ساعت شباروزی را برکارهای خویش بخشند میان هرکاری وقتی نهاده و حد و اندازه بدید کرده، تا کارهای ایشان به یکدیگر نیامیزد.» 

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ابزار رایگان وبلاگ

ابزار هدایت به بالای صفحه